Magnus Klintbäck ny tf VD Taxi Kurir Göteborg
1 av 2
Magnus Klintbäck ny tf VD Taxi Kurir Göteborg. Foto: Lasse Nilsson/SR.
2 av 2
Kommunala Färdtjänstens kontori Högsbo. Foto: Lasse Nilsson/SR.

Miljonskadestånd för Taxi Kurir

Taxiföraren Fasi: Som slaveri, därför kör få färdtjänst
1:31 min

Vi ska ordna upp problemen med Färdtjänsten, lovar idag Taxi Kurirs tillfällige VD i Göteborg efter att den gamla ledningen fick sparken i helgen.

Taxi Kurir ska betala miljonskadestånd för att man inte klarat av att köra färdtjänst enligt avtalet med Göteborgs kommun.


Föraren Fasi som kört taxi många år säger att det är de pressade priserna som gör att förarna inte tar Färdtjänstresor:

– Faktiskt med dessa priser som gäller nu, det är nästan som slaveri. Det är därför ingen vill köra färdtjänst.

Ibland har kanske bara hälften av de 200 taxibilar som avtalats med Göteborgs kommun kört Färdtjänst och en orsak har legat hos Taxi Kurirs beställningscentral säger den nya tillfällige Vdn Magnus Klintbäck - men någon brist på förare har man inte haft:

– Inte för lite förare tror jag. Utan problematiken har varit at motivera våra förare att köra färdtjänst.

Det har varit för dåligt betalt helt enkelt?

– Jag tror inte priset är det avgörande utan att det är andra körningar som är lukrativare.

Då har det blivit så här tokigt?

– Ja, tyvärr!

Men du verkar ju få tvinga förare att ta de kommunala färdtjänstjobb som kommer?

– Inte tvinga utan motivera. det finns en massa åtgärder vi kan göra internt här. Men det är att få de att gilla alla körningar.

I takt med att Taxi Kurir inte gjort sitt jobb har skadeståndet från kommunen växt, 150 000 i juli, en halv miljon i augusti och 1.7 miljoner kronor i september:

– Ja tyvärr, det hade vart bättre att lägga de pengarna och lägga på de stackarna som väntar på färdtjänst.

Hur ska du få ordning så att ni verkligen kör enligt det avtal ni har med den kommunala färdtjänsten?

– Det finns inga snabba kvick-fix och lösa detta. Lite åt kvick-fix-hållet  kan få folk att svara i telefon absolut. Men långsiktigt kommer nog ta några månader innan vi är helt på banan med detta.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".