Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kenneth Toresson, befälhavare på Hönöleden. Foto:Cecilia Bergil/Sveriges Radio
Kenneth Toresson, befälhavare på Hönöleden. Foto:Cecilia Bergil/Sveriges Radio

Trånga färjor är en säkerhetsrisk

"Detta är en panikåtgärd"
1:55 min

Färjan på Hönöleden kan bli rena dödsfällan i rusningstid. Filerna är smala och breddning av filerna på Trafikverkets bilfärjor är bara en nödlösning. Det krävs betydligt mer.

Flera färjor i Bohusläns skärgård är för trånga. Men det är på Hönöleden mellan Lilla Varholmen i Torslanda och Hönö i Öckerö kommun som problemen är som störst. 

Enligt befälhavare, som har ansvaret för säkerheten ombord, krävs det antingen bredare färjor eller fler fartyg för att lösa problemen på längre sikt.  En av många bilförare som ofta blir fångad i sin bil är Erica Alexiusson, som sitter i rullstol:

– För min egen del tänker jag att det skulle vara bra om jag kan komma ur min egen bil, och det kan jag inte för jag sitter i rullstol och behöver en ramp.

Leden har i särklass störst trafik i landet med tre miljoner bilar om året. Gullmarsleden har en och en halv miljon, och även där kan det bli trängsel i rusningstid. Befälhavarna känner sig maktlösa, för trots att det är deras ansvar att lasta så att man håller säkerhetsavstånd mellan bilarna, känner de sig tvingade att ta ombord fler. Färre bilar ombord skulle betyda växande köer och att folk inte kommer till jobbet i tid.

– Det ställer en hel kommun på ända, säger Kenneth Toresson, befälhavare på Hönöleden. 

– Lastar du i färre filer får du bara med dig 45 bilar istället för 70.  Det skapar otroliga problem för alla. Vi är ju här för att se till att folk kommer till och från sina jobb och sina hem.

Efter uppmärksamheten i P4 Väst i höstas tillsattes en arbetsgrupp, som kommit fram till en första åtgärd: att bredda bilfilerna något genom att ta plats från filen för gångtrafikanter. Det gör det mindre bekvämt för dem, och det kommer inte att hjälpa i längden säger Kenneth Toresson:

– Nej, det är en panikåtgärd i detta skedet. Vi försöker köpa tid, tills vi har en permanent lösning.

Och Erica Alexiusson vet hur den lösningen behöver se ut för sin egen del:

– Personligen skulle jag behöva ha en speciell plats på färjan där jag vet att jag kommer ut.

Anders Werner, chef för Färjerederiet, tror ändå att bredare filer kan vara en vettig åtgärd i väntan på en bättre större totallösning:

– Vi har ett infrastrukturproblem på framför allt Öckeröarna som vi har att lösa. Men det är avhängigt av busstrafiken och utav vägen. Vi måste ha en totallösning och i väntan på den totallösningen ser vi att det här är en lösning i tiden, att försöka göra så gott det går på de färjorna vi har.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".