Vissa kunder har debiterats hela månadslöner när de glömt checka ut från parkeringsplatsen. Foto: Monir Loudiyi
Vissa kunder har debiterats hela månadslöner när de glömt checka ut från parkeringsplatsen. Foto: Monir Loudiyi

App, app, app, Parkeringsbolaget

Daniel Sandström, Kundservicechef: Kunderna ska inte behöva betala mer.
1:06 min

Varje månad är det mellan 30 och 40 göteborgare som får ovanligt höga parkeringsavgifter när de använder Göteborgs stads parkeringsapp - vissa debiteras många tusen kronor.

Oftast beror den höga parkeringsavgiften på handhavande fel av den som använder appen - men inte alltid.

– Varje månad har vi ett antal kunder som inte lyckats stänga av deras parkering. I december hade vi 165 000 betalningar genom appen och av dem var det 40 personer som fick betala mer än 1000 kronor, säger Daniel Sandström, kundservicechef vid Göteborgs Parkeringsbolag.

Appen fungerar som så att användare - inom ett par timmar - ska få en påminnelse för att komma ihåg att checka ut från en parkeringsplats. Och den vanligaste orsaken till de skyhöga avgifterna är ett handhavandefel där kunderna stängt av push-notis meddelanden på telefonen.  

Men det finns också ett antal kunder som trots korrekta inställningar på telefonen inte blivit påminda. I december månad var det sju stycken och ungefär lika många har hittills drabbats i januari. Oroliga kunder kan dock pusta ut menar Göteborgs Parkeringsbolag.

– Vi har tillgång till kundens parkeringshistorik och kan på så vis se var, när och hur länge kunderna vanligtvis parkerar. Skulle en kund drabbas så är den välkommen att ringa in till oss och så löser vi det. Kunden ska inte behöva betala mer än för den tiden som den parkerat, säger Daniel Sandström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".