Patientnämnden Göteborgs ordförande Carina Liljesand (L) och hennes utredare Jörgen Hultgren framför datorn. Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Patientnämnden Göteborgs ordförande Carina Liljesand (L) och hennes utredare Jörgen Hultgren . Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio

Patienter klagar på dålig tillgänglighet till vården

Patientnämndens ordförande: Missnöjda borde byta vårdcentral
1:43 min

Allt fler klagar på vård och behandling hos de fem patientnämnderna i regionen. På att vårdgarantin inte hålls.

I fjol kom nästan 2 500 klagomål in till Patientnämnden Göteborg varav en femtedel gällde vårdcentralerna.

Även ryggortopedin och psykiatrins öppevårdmottagningar drar till sig missnöje

–Under 2015 ökade klagomålen på tillgängligheten, säger utredaren på patientnämnden Göteborg, Jörgen Hultgren.

Främst klagomål på akuttiderna på vårdcentralerna som tar slut snabbt på morgonen och att man blir hänvisad till drop-in eller jourtider.

509 klagomål mot vårdcentraler i Göteborg kom in i fjol särskilt gällde det offentliga Närhälsan.

Patienter med psykisk ohälsa klagar numer mindre på Kontaktpunkten men har synpunkter på besökstider inom den psykiatriska öppenvården. Att man inte får träffa sin behandlare så ofta som man skulle önska.

De neutrala patientnämnderna och deras utredare informerar patienterna om deras rättigheter och lotsar dem rätt inom sjukvården och hjälper dem anmäla missgrepp till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

När extra många klagomål kommer in kan man skriva en skrivelse till hälso- och sjukvårdsnämnen som beställer vården eller exempevis till Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Det har man gjort vad som långa väntetider inom ryggortopedin där väntetiderna på en med avancerad ryggoperation kan vara så lång som 1-2 år.

Liberalen Carina Liljesand ordförande i Patientnämnden Göteborg råder missnöjda patienter att protestera med fötterna:

–Fler borde byta vårdcentral om de inte är nöjda med exempelvis akuttiderna. Men vi kan påvisa för hälso- och sjukvårdsnämnderna att vissa vårdcentraler är dåliga på att erbjuda sina patienter akuttider.

I slutet av förra året kom klagomålsutredningen och enligt den kan patientnämnderna komma att få ta över en del granskningar från Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

–Jag upplever att patientnämnderna får allt mer att säga till om och att man tycker att vi är bra på det vi gör, säger Carina Liljesand.

De fem patientnämnderna i Västra Götalands län tog i fjol emot 5 689 patientärenden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".