Många spår gapade tomma i Göteborg på måndagmorgonen. Foto: Susanne Ehlin /P4 Göteborg
Många spår gapade tomma i Göteborg på måndagmorgonen. Foto: Susanne Ehlin /P4 Göteborg

Stora förseningar för tågpendlare

0:59 min

Pendeltågtrafiken som går norrut från Göteborg har stora störningar efter helgens brand i ett teknikhus i Olskroken. Dom flesta pendeltåg ersätts med bussar.  

Tågtrafiken på Bohusbanan sträckan Göteborg-Ytterby är helt inställd under dagen på grund av en brand i ett teknikhus under natten till lördagen, då all teknik slogs ut.

Även Alependeln mellan Göteborg och Älvängen är inställd. Endast var femte tåg går som planerat på sträckan Göteborg-Trollhättan, övriga tåg vänder i Trollhättan eller Älvängen och ersätts med bussar. 

Tekniken till växlarna på spåren kommer behövas läggas om manuellt och det kan ta veckor.

Trafikverket har inrättat en krisgrupp och vid lunchtid fattas ett nytt beslut vid lunchtid om hur trafiken ska fortsätta. 

-Det som sades i går var att förseningen ligger på ungefär 15-20 minuter för de tåg som går. Det gäller att vara ute i tid. Får du byta till buss tar det förmodligen längre tid än vad det brukar ta med tåget, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör vid Trafikverket.

– Det är ett teknikhus som styr dom här 40 signalerna och åtta växlarna som nu är drabbade. All teknik brann ut, säger Roger Lönndahl, ledare för krisgruppen på Trafikverket.

– Vi vet inte orsaken till branden men det pågår en utredning.

Vad gör ni nu för att komma i gång med reparationsarbetet?

– Vi tittar på reservdelar i hela Sverige. Ser efter vad vi har i lager och vad som kan tänkas vara på gång in i andra delar av landet. Kanske vi kan låna det och ta det ner till Göteborg. Vi jagar också leverantörer för att få fram alla delar och ett nytt teknikhus, säger Roger Lönndahl.

Tågtrafiken förväntas dras med förseningar i flera veckor framöver eftersom det inte finns något reservsystem att ta till.

– När vi får en så här stor brand där ett helt teknikhus brinner upp har vi inget extrahus som står vid sidan. Det innebär att vi måste rekvirera ett nytt hus, få dit all teknikutrustning och bygga upp det igen, säger Thomas Pettersson, chef för trafikledningsområde väst på Trafikverket.

Men i och med att det finns en så viktig funktion i det här huset. Hur har det kunnat brinna så kraftigt som det har gjort?

– Ja, det är en bra fråga. Vi har polisanmält händelsen och utreder vad som har hänt så jag har svårt att svara på den frågan just nu.

Finns det anledning för er att titta på reservsystem för framtiden?

– Det är klart att det finns anledning att jobba med att göra systemet mindre sårbart. Det finns ett behov av att göra hela järnvägstrafiken mer robust, självklart.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista