Per Geijer , Svensk handel och Maud Öhlund Konsument Göteborg.
Per Geijer, Svensk Handel och Maud Öhlund, Konsument Göteborg hjälper drabbade företagare som lurats in i avtal. Foto: Shamiram Demir/Sveriges Radio

Svensk Handel: Bestrid och polisanmäl bluffakturor

Konsumentrådgivare: Bestrid och polisanmäl
1:50 min

Det senaste året har drygt 30-talet samtal kommit från förtvivlade kunder som känt sig lurade av de två Estlands-baserade företagen Bolagsupplysningen och Nummerupplysningen. 

På Konsument Göteborg råder man i första hand vanliga konsumenter, så företagare som känner sig lurade vänder sig i första hand till Svensk Handel som både stöttar och råder hur man ska gå vidare. Rådet till drabbade företagare som hör av sig är enkelt:

– Bestrid fakturan och polisanmäl, säger Maud Öhlund, konsumentvägledare på Konsument Göteborg.

På Svensk Handels hemsidan toppar just nu Bolagsupplysningen och Nummerupplysningen värstinglistan. Genom åren har det kommit tusentals anmälningar mot just dessa två företag. Och efter ännu ett massutskick i jakten på nya kunder är det många inlägg på deras hemsida från vanliga företagare som känner sig grundlurade. 

– Dom har hittat en nisch som är smart om man är blufföretag, det är ganska liten risk att åka fast och väldigt stora intäkter, säger Per Geijer, säkerhetschef på svensk Handel.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".