skolsocionom framför vägg
1 av 3
Fatlume Selmani är skolsocionom på Sandeklevsskolan i Östra Göteborg. Hon har fått ner frånvaron hos eleverna. Foto: Shamiram Demir/P4 Göteborg
rektor
2 av 3
Charlotta Björk var oroad över den ogiltiga frånvaron och tog in en skolsocionom förra året. REdan nu märks resultat med bättre betyg på Sandeklevsskolan. Foto: Shamiram Demir/P4 Göteborg
skola med träd
3 av 3
Den ogiltiga frånvaron har gått ner och betygen har höjts för eleverna på Sandeklevsskolan i Bergsjön.

Skolket ner och betygen upp

"Vi vill visa att vi vill ha våra elever här"
1:41 min

På Sandeklevsskolan i Östra Göteborg har försökt komma åt skolket och tog in en skolsocionom. Ett år senare har skolket gått ner och skolresultaten upp.

P4 Göteborg har i sin granskning rapporterat om det utbredda skolket på skolorna runtom i Göteborg.

Angered hade flest andel elever som var borta, men även eleverna i Östra Göteborg har hög frånvaro. På Sandeklevsskolan har man försökt komma åt skolket och satsade på en skolsocionom som togs in för ett år sedan.

– Jag är nöjd med insatsen men jag är fortfarande inte nöjd med resultatet. Vi ska fortsätta att arbeta i den här inriktningen vi har börjat och jag kommer permanenta den här tjänsten, säger Charlotta Björk som är rektor för årskurs 7-9 på Sandeklevsskolan.

Tack vare medel från Sociala Fonden kunde tre skolor i stadsdelen Östra Göteborg anställa varsin skolsocionom förra året. Dessa skolor är Bergsjöskolan, Utmarksskolan och Sandekklevsskolan.

Redan har man märkt resultat. Den ogiltiga frånvaron över 15 procent gick ner med fem procent bland högstadieeleverna på skolan när man jämfört mätveckor våren 2015 jämfört med våren 2016.och även en högre andel elever uppnår nu skolmålen.

Du menar att andelen i elever som har betyg i alla ämnen på skolan har ökat på skolan från…

– Från 30 till ungefär 45 procent.

Och det tror ni hänger ihop med den här ogiltiga frånvaron?

– Inte bara men det är en av anledningarna, säger Charlotta Björk.

Skolsocionomen kommer nu att permanentas på skolan och man arbetar också med ett tätare samarbete med socialtjänsten när det gäller elever som är borta mycket lektionstid.

Fatlume Selmani är skolsocionom och märker att arbete med att fokusera på frånvaron från skolans sida gör skillnad för eleverna.

– Vi tänker väldigt mycket nytt. Vi kan inte använda konventionella metoder alltid.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".