Bild på järnvägsräls
Foto: Peter Olsson/Sveriges Radio

Kopparstölderna på Bohusbanan ökar

Christer Ahlin, Trafikverket: Det har eskalerat fullständigt
0:53 min

Medan kopparstölder längs järnvägsspår har minskat i landet som helhet har de eskalerat på Bohusbanan, enligt Trafikverket.

– Vi vet inte varför de ökar, men det ser ut om stölderna vid Bohusbanan är organiserade, säger Christer Ahlin på Trafikverket.

Senast inatt stoppades tågtrafiken mellan Munkedal och Strömstad efter att närmare två kilometer koppartråd klippts av och stulits.

Det som stjäls är en del av det elektriska systemet som hänger på ledningstolparna, men inte själva kontaktledningarna som förser tågen med ström.

För att tågen ska komma igång igen måste det rullas ut en ny så kallad återgångsledning och skarvas ihop med den gamla.

– Det är livsfarligt att stjäla kopparledningarna, men kopparpriserna gör att det är lönsamt att stjäla och sälja ledningarna, säger Christer Ahlin. 

En anledning till att Bohusbanan är särskilt stölddrabbad kan vara att den delvis går genom enslig och svårbevakad bygd.

– Vi försöker förebygga genom att anlita bevakningsfirmor, men det är svårt att vara på varje plats vid varje tillfälle, säger Christer Ahlin. 

Trafikverket kommer även att använda märk-DNA på kopparen för att lättare kunna spåra den.

FAKTA: Märk-DNA

  • Märk-DNA är ett samlingsnamn på en typ av märkning som kan användas i brottsförebyggande syfte, men även vid brottsutredning.
  • Märkningen görs med ett syntetiskt framställt DNA och vätskan penslas på värdesaker, ungefär som nagellack.
  • Vätskan är osynlig, men framträder under UV-ljus.
  • Märkningen är unik, därför kan den spåras. 
  • Märkningen håller minst fem år på föremål

Källa: polisen.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".