Spårvagn i Göteborg.
1 av 2
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Lars-Börje Björfjäll, vd Göteborgs spårvägar i en av spårvagnarna från Ansaldobreda.
2 av 2
Lars-Börje Björfjäll, vd Göteborgs spårvägar i en av spårvagnarna från Ansaldobreda. Foto: Carina Holmberg.

Beslut i långvarig spårvagnstvist i Göteborg

"Det har varit till men för våra resenärer"
2:49 min

Under torsdagen väntas besked i en långvarig tvist mellan Göteborgs kommun och det italienska företaget Ansaldobreda. Det handlar om köpet av 65 spårvagnar.

Det är skiljedomsinstitutet vid Stockholms Handelskammare som ska lämna besked i den långvariga tvisten. 

Tvisten handlar om köpet av 65 spårvagnar som enligt Göteborgs kommun alla var undermåliga. Snart 20 år efter att upphandlingen inleddes går fortfarande inte alla vagnarna att köra.

Istället klaras den spårbundna kollektivtrafiken tack vare att 50 år gamla vagnar skramlar fram på övertid.

– Det har varit till men för våra resenärer, förare, verkstadspersonal och man har inte kunnat utveckla trafiken så som var tänkt säger Lars-Börje Björfjäll vd på Göteborgs Spårvägar.

Spårvagnstrafiken är pulsådern i kollektivtrafiken i Göteborg och det var kring sekelskiftet som upphandlingen började av nya vagnar.

De gamla höggolvsvagnarna från 1960-talet var gamla och omoderna och behövde fasas ut. Göteborgs stad beställde i ett första skede 40 moderna låggolvsvagnar från det italienska företaget Ansaldobreda och problemet började snabbt med stora leveransförseningar och därefter staplades olika tekniska problem på varann.

– Det stora problemet är Ansaldobredas, att de inte kunde leverera vad de lovade att leverera, vilket i sin tur beror på att företagets försäljare lovade mer än vad teknikerna klarade av och att Göteborgs Stad krävde mer än vad Ansaldobreda i alla fall vid den tidpunkten kunde åstadkomma säger Ulf Nyström som bevakat spårvagnsaffären från start som journalist på Göteborgs Posten.

De tekniska problemen handlade bland annat om omfattande rostproblem, hjul- och spårslitage, orimligt högt gnissel, sprickor och problem med förarplatsen.

Ännu snart 20 år efter att köpet inleddes kan alla vagnar inte användas. 2015 strandade förhandlingarna om hur bristerna skulle åtgärdas och vem som skulle stå för notan och Göteborgs stad väljer att inleda ett så kallat skiljedomsförfarande gentemot Ansaldobreda vilket kan liknas vid en domstolsförhandling.

– Det vi lärt oss är att ställa kraven på annat sätt följa upp dem och ta oss vidare i processen säger Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg.

Ansaldobreda själva har under åren hävdat att problemen bland annat beror på de dåliga spåren i Göteborg, det besvärliga klimatet på västkusten och att Göteborgs spårvägar slarvat med underhållet.

För övrigt har företaget avböjt att kommentera ärendet före beslutet i skiljenämnden.

Totalt handlar tvisten om en investering på 65 spårvagnar på över en miljard kronor. Kostnaden för åratals av reparationer och avställda vagnar är oklar och det finns inget enkelt svar på varför affären spårade ur.

– Mina tankar går till Hallandsåsen, jag var med vid invigningen där när man presenterade Hallborr och där man konstaterade efter bara några veckor att det inte gick. Vi har ungefär samma effekt här säger Lars-Börje Björfjäll, VD på Göteborgs Spårvägar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".