Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kartan på Götalandsbanan. Foto: Joel Wendle
Arkivbild: Kartan på Götalandsbanan. Foto: Joel Wendle/Sveriges Radio

Göteborg - Borås sist när järnvägen ska byggas ut

Inga höghastighetståg i förslaget till ny nationell infrastrukturplan för perioden 2018-2029. Istället föreslås lägre hastigheter.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vill rusta upp och modernisera järnvägen. Stora belopp ska läggas på att få ett bättre fungerande underhållssystem, enligt planerna som presenterades i veckan.

Men några höghastighetståg för persontrafik i 320 km/h blir det inte, tågen ska gå i max 250 km/h. Anledningen är att det blir för dyrt. 

Prioriteras sist
Utbyggnaden av sträckan Göteborg - Borås blir sist ut av de sträckor som planeras. Den utbyggnaden kommer inte att ske förrän efter 2029.  

– Vi har också tittat på en successiv utbyggnad. Vårt förslag är att man börjar i Järna, Linköping och sedan Lund - Hässleholm. Nästa steg tycker vi bör vara Linköping, Tranås, Aneby och Göteborg - Borås, säger Lena Erixon. Ostlänken är första steget och den sätts igång redan i höst.

Klimatsatsningar
Över 620 miljarder kronor ska fördelas och planen pekar ut en lång rad järnvägs- och vägprojekt över hela landet. I städer kommer satsningar göras på cykelnätverk och kollektivtrafik för att bidra till klimatmålen. 

Nu ska förslaget gå till remiss och regeringen kommer kunna fastställa en plan våren 2018.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".