Henrik Wickman och Jenny Åsevi på Volvo truck center bland alla fordon som behöver lagas eller servas.
1 av 2
Henrik Wickman och Jenny Åsevi på Volvo Truck Center Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Mekanikern Filip Källström läser ut diagnosdata från lastbilens elektroniska system
2 av 2
Mekanikern Filip Källström läser ut diagnosdata från lastbilens elektroniska system Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio

Brist på fordonsmekaniker kan stoppa viktiga transporter

"Mekanikerjobbet är inte så tungt och smutsigt som många tror"
3:40 min

I januari öppnar Volvo Lastvagnar en helt ny verkstad på Metangatan i Mölndal där man lagar och servar de Volvolastbilar och - bussar som åkerier och bussbolag kör.

Man behöver anställa uppemot 25 personer i västsverige varav många till den nya verkstaden  men mekaniker är svåra att få tag på.

På lördag hålls ett rekryteringsevent i Mölndal för verkstäder i hela regionen.

Henrik Wickman är chef för Volvoverkstäderna för lastbilar och bussar i Västsverige hoppas locka till sig mycket personal

Vi träffar honom på Ringön på Hisingen på Volvo Truck center, en av deras största verkstäder i Europa. 50 mekaniker arbetar där.

– Verkstaden vi bygger i Mölndal kommer vara mindre men kommer ändå kunna ta emot längre lastbilar och bussar , säger Henrik Wickman.

Och ni söker personal?
- Det är brist på mekaniker och tekniker men även på arbetsledare.

 Han vill få bort förutfattade meningar om mekanikeryrket.

- Många tror att det är tungt och smutsigt men det är inte bara mekaniskt utan även ett högteknologiskt yrke med IT och diagnos i fordonen.          Ett yrke i ständig utveckling.

Samtidigt söker allt färre till fordons-och transportprogrammet på gymnasiet

Just till den nya anläggningen i Mölndal tror Jenny Åsevi att man kommer få full bemanning. Det är en ny anläggning där man ska skapa en ny verksamhet men det är just bristen på mekaniker som oroar. 

Man kanske inte tänker på det men har man inte tillräckligt med personal som mekanker att laga alla trasiga tunga fordon påverkar det stora delar av samhällsmaskineriet eller blodomloppet som Henrik Wickman säger. Då kan man inte tranportera resenärer eller mat och läkemedel.

Det kan bli illa om bristen på mekaniker består men så illa att samhällsfunktioner drabbas är det inte ännu, säger Jenny Åsevi.

Philip Källström har jobbat länge som mekaniker och trivs.
– Ingen dag är den andra lik och man lär sig hela tiden nytt. Det är inte bara att skruva bromsar utan det är mycket fina jobb emellanåt som gäller högspänning på bussar och elektronik.

- Man måste vidareutbilda sig hela tiden annars hänger man inte med. Jag har arbetat i 15 år och är ännu inte fullärd, säger Philip Källström. De som kommer hit från gymnasiet kommer att utbildas av oss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".