Carina Halvord VD Universeum
1 av 4
Carina Halvord VD Universeum Foto: Helén Palmqvist Novik/SR
2000 år gammal keramik från Peru på Världkulturmuséet i Göteborg.
2 av 4
Upp till 2000 år gammal keramik från Peru på Världkulturmuséet i Göteborg. Foto: Helén PalmqvisT Novik/SR
Magnus Eriksson Trafilkverket vid Universeum och Världskulturmuséet.
3 av 4
Magnus Eriksson Trafilkverket vid Universeum och Världskulturmuséet. Foto: Helén Palmqvist Novik/SR
Flygfoto över området kring Station Korsvägen. Bilden visar stationens läge och placering av plattformar och entréer. Bild: White Arkitekter
4 av 4
Flygfoto över området kring Station Korsvägen. Stationens läge och placering av plattformar och entréer. Foto: White Arkitekter
VÄSTLÄNKEN

Oro för vibrationer och färre besökare

Universeums VD: Så fort vi ser problem signalerar vi det
3:07 min

Villkoren i den kommande miljödomen är mycket viktiga för verksamheterna kring Korsvägen som oroar sig för hur de kommer påverkas när Västlänken byggs.

Tidigast kring årskiftet 2017/2018 kommer Mark-och miljödomstolens dom av miljöprövningen av Västlänksprojektet som beräknas starta i vår.
Under flera år kommer arbetet med tågtunneln att påverka flera områden i Göteborg. Oron för hur bygget av Västlänken ska påverka Universeum har dämpats genom täta möten med Trafikverket.

Men fiskarna, särskilt hajarna kan må så dåligt av sprängningar och vibrationer att de kan dö av stressen, därför inrättar man nu en driftgrupp som kommer ha särskild koll.
– Så fort vi ser att det är problem kommer vi att signalera och lyfta det, säger Carina Halvord.

Universeum är tvungna att överge den miljövänliga bergvärmen för fjärrvärme, eftersom bergvärmehålen i berget försvinner.

Men det som bekymrar mest är hur den drygt halva miljonen besökare ska fortsätta hitta dit trots att Korsvägen grävs upp. Universeum är beroende av intäkterna säger Carina Halvord.

– Marginalerna är små och då måste vi hitta medel någon annanstans.

Hos grannen Världskulturmuséet har den första oron också lagt sig efter många möten med Trafikverket. Eftersom museet är statligt och har fri entré är det inte lika sårbart, men stabschefen Karl Magnusson vill inte tappa besökare. Och museet kommer att ha extra tillsyn av till exempel de mycket gamla föremålen som finns i samlingarna.

När museet var nytt föll en sten från en piedestal, det var vibrationer från en spårvagn som gick förbi. Så det kan hända, säger Karl Magnusson.

Magnus Eriksson på Trafikverket är delprojektledare för Korsvägen. Han säger att man kommer att ta stor hänsyn till verksamheterna, och att besökarna kommer att hitta dit enkelt. 

Men Universeums Vd Carina Halvord är inte helt lugn.

– Finns det någon oro kvar, så är det att besökarna inte ska kunna hitta fram enkelt under hela byggtiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".