En modell visar i genomskärning hur ormskelettet kommer upp ur marken från den underjordiska stationen.
1 av 3
Bilden visar i genomskärning hur ormskelettet ska slingra sig genom pendlingsstationen och sticka upp huvudet i Haga. Foto: Huang Yong Ping/Statens Kulturråd
Ett stort ormskelett slingrar sig i taket ovanför tågspåren.
2 av 3
Foto: Huang Yong Ping/Statens Kulturråd
En teckning föreställande en lång korridor. I framkant en slags klocka som det står "Evig anställning" på.
3 av 3
Goldin Senneby Evig Anställning skiss Visualisering av Anna Heymowska Foto: Anna Heymowska/Statens Konstråd.

Så ska de underjordiska tågstationerna se ut

"Folk frågar om det är ett skämt"
0:47 min

Ett ormskelett och en person som jobbar på heltid. Så ser de vinnande konstverken ut till de nya pendeltågshållplatserna Korsvägen och Haga i västlänken.

Sju konstnärer tävlade i den andra internationella tävlingen för ett av Göteborgs genom tiderna största byggprojekt – Västlänken.

– Det är två förslag som är spännande för att de tar ett starkt konstnärligt grepp om stationen, säger Lotta Mossum som sitter i juryn hos statens konstråd. 

Statens konstråd har utsett konstnärsduon Goldin och Sennebys verk Evig anställning, med bland annat ett omklädningsrum och en stämpelklocka till stationen vid Korsvägen och den kinesiske konstnären Huang Yong Pings flera hundra meter långa ormskelett som slingrar sig både över och under marken. 

En person tilldelas en anställning på Korsvägens station enligt förslaget som beskrivs som ett idébaserat verk där . Arbetet innebär inte några plikter eller ansvarstaganden mer än att det ska utföras på Korsvägen. Vad än arbetstagaren väljer att göra formar arbetets och därmed konstverkets innehåll. 

På stationen installeras ett omklädningsrum och en stämpelklocka ansluten till fabriksliknande lampor ovanför plattformarna vilka slår på ett fluorescerande ljus – ett arbetsljus – när den anställde arbetar.

Vad ska personen göra? 

– Det är väldigt spännande för vi vet inte heller vad det blir, säger Trafikverkets arkitekt Johnny Lindeberg och berättar vidare i ljudklippet om vilka reaktioner han fått om konstverket. 

Västlänken är ett av de största byggprojekten genom tiderna i Göteborg som ska knyta samman stad och region med ny underjordisk tågförbindelse genom centrala Göteborg och tre nya tågstationer som avlastar centralstationen. Byggstart är planerad till 2018, de första tågen rullar ner i tunneln 2026.

LÄS MER: Statens konstråds webbsida.

TYCK TILL: Diskutera på P4 Göteborgs Facebooksida!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".