Två linbanekorgar kommer ut ur en kantig byggnad med glaspartier.
1 av 12
Arkitektförslag A1 visar hur en linbanestation kan utformas. Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
En linbana bredvid en Spetsig byggnad.
2 av 12
Arkitektförslag B1 visar hur linbanan kan komma att se ut. Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
En futuristisk byggnad i regn.
3 av 12
Arkitektförslag C1 visar hur en linbanestation kan komma att se ut. Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
En linbana i skyn.
4 av 12
Arkitektförslag D1 visar hur linbanan kan komma att se ut. Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Linbanan över älven till Lindholmen
5 av 12
Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Linbanan över älven till Lindholmen
6 av 12
Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Linbanan över älven till Lindholmen
7 av 12
Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Linbanan över älven till Lindholmen
8 av 12
Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Ritning på hur ett linbanetorn kan utformas
9 av 12
Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Ritning på hur ett linbanetorn kan utformas
10 av 12
Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Ritning på hur ett linbanetorn kan utformas
11 av 12
Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Ritning på hur ett linbanetorn kan utformas
12 av 12
Foto: Trafikkontoret Göteborgs Stad

Så kan Göteborgs linbana se ut

Per Bergström Jonsson: Inget som jag har sett förut
2:39 min

Idag presenteras fyra arkitekters förslag på hur den planerade linbanans stationer och torn kan komma att se ut.

Nu presenteras fyra spektakulära arkitektförslag på hur den planerade linbanans stationer och torn skulle kunna se ut. Samtidigt öppnar en utställning som sedan kommer att flytta runt i staden under hela november månad.

– Det är jättespännande. Det handlar om spännvidden från estetik till teknik. Det är höga pyloner som kommer att synas i stora delar av stan. Stationer som ska ha god funktion. Det handlar om tillgänglighet och trygghet. Det är ju resenärer som ska använda detta, säger Birgitta Lööf, biträdande stadsbyggnadskontorschef som också sitter i juryn. 

Den 8 februari 2018 offentliggör juryn vilket av de fyra förslagen som vinner tävlingen. Därefter kommer linbaneprojektet att arbeta vidare med det vinnande förslaget. Men vilka som gjort förslagen är hemligt. 

– Det är väldigt strikt hur sådan här projekttävlingar får genomföras så det är en jury som väljer. Allmänheten kan titta på det och lämna synpunkter som lämnas till juryn. Men det är juryn med sin kompetens som väljer, säger Per Bergström Jonsson som är projektledare på Trafikkontoret. 

Linbanan som ska gå mellan Wieselgrensplatsen, västra Ramberget, Lindholmen och Järntorget, väntas vara klar 2021 eller 2022. 

LÄS MER: Om linbanan på Göteborgs stads webbplats

FLER BILDER: Finns att se här!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".