Haga nygata
1 av 4
Foto: Madeleine Blidberg/Sveriges radio
Många ville lyssna på Svensk handels presentation av shoppingturismen. Människor sitter vid fikabord på NK i Göteborg vända åt talarens håll.
2 av 4
Många ville lyssna på Svensk handels presentation av shoppingturismen. Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Ann-Christin Zuckerman-Hellberg , klädhandlare
3 av 4
Klädhandlaren Ann-Christin Zuckerman-Hellberg vill ha in fler turister i sin boutique. Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Camilla Nyman vd för Göteborg och compani och Svenska Handels näringspolitiske chef Mats Hedenström
4 av 4
Camilla Nyman vd för Göteborg och compani och Svenska Handels näringspolitiske chef Mats Hedenström Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio

Shoppingturismen viktig för besöksnäringen

Ann-Sofie Hermansson: Det är verkligen inga småpengar
1:33 min

Shopping blir en allt viktigare del för besöksnäringen. Förra året handlade utländska turister för hela 54 miljarder i Sverige.

Det konstaterar Svensk Handel och Handelns utredningsinstitut i årets rapport om shoppingturismen som presenterades i Göteborg idag.

Sedan år 2000 har shoppingturismen ökat med 136 procent.

– Shoppingturismen är en given motor för besöksnäringen, sa kommunstyrelsens ordförade Ann-Sofie Hermansson som inledde seminariet om shoppingturismen.

I fjol handlade de utländska turisterna för 54 miljarder kronor i Sverige. Totalt spenderade samtliga turister 85 miljarder i affärerna.

Handeln är den fjärde största arbetsgivaren i Göteborg, säger Elisabeth Elmsäter Vegsö, näringpolitisk expert vid Svensk Handel som tycker att staden är på rätt väg genom att exempelvis handlarna går ihop i Haga eller på Magasingatan och tar fram det som är lite extra.

Ann-Christin Zuckerman-Hellberg driver en butik i centrala Göteborg. Hon märker av att de utländska turisterna blir allt fler och då är det viktigt att som handlare vara med i den broschyr med karta som de använder vid sin shoppingrunda.

Den 17 november invigs Julstaden Göteborg men redan nu pågår Höststaden som funnits sedan något år.

– Det är lågsäsong nu men tillsammans med Halloween på Liseberg skapar staden, handeln och museerna tillsammans något som gör att många vill resa hit, säger Camilla Nyman vd för Göteborg & Co. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".