Överläkaren Monica Arvidsson och biträdande vårdenhetschefen Ulrika Andreasson vid Sahlgrenskas allergimottagning med plansch på allergiframkallande nötter i bakgrunden
1 av 3
Överläkaren Monica Arvidsson och biträdande vårdenhetschefen Ulrika Andreasson vid Sahlgrenskas allergimottagning Foto: Epp Anderson/ Sveriges Radio
Överläkaren Monica Arvidsson och bitr. vårdenhetschef Ulrika Andreasson framför syrgasflaskor som behövs när patienterna har andnöd
2 av 3
Överläkaren Monica Arvidsson och bitr. vårdenhetschef Ulrika Andreasson Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Regionutvecklare Amra Kadic
3 av 3
Regionutvecklare Amra Kadic som ska förenkla bokningen av vårdbesök Foto: Privat bild

Färre missade läkartider med nätbokning

E-tjänstutvecklaren: Kommer ihåg bättre om man själv bokat sin tid
1:31 min

Vård för 400 miljoner kronor gick till spillo i regionen i fjol för att 150 000 bokade besök inte blev av eftersom patienten dykt upp. Nätbokning kan förhindra det.

Förra året blev 150 000 bokade besök till vården inte av, uppger nätpubliceringen VGR fokus. Det kan bero på mycket som glömska men också på att kallelsen är svår att förstå.

Amra Kadic som har hand om många vårdadministrativa processer i Västra Götaland hoppas att allt fler patienter istället ska kunna boka tid via Vårdguiden 1177´s e-tjänster.  Det jobbar hon för.

 – Man har lättare att minnas en tid som man själv bokat, säger Amra Kadic.

Patienter på Sahlgrenskas allergimottagning kan själva boka tid för allergivaccinationer via 1177 e-tjänster, säger biträdande enhetschefen sjuksköterskan Ulrika Andreasson som tycker att det fungerar bra.

Men när patienten fått sin spruta så måste hen ändå registeras i sjukhusets system Elvis , konstaterar överläkaren Monica Arvidsson.

– Det bör ju vara ett system som fungerar direkt så att man slipper dubbelarbeta.

Men det är svårt att låta patienten boka tid på nätet när det  gäller komplicerade fall som kräver specialist eller att flera yrkeskategorier samlas kring patienten.

Just nu pågår mycket arbete i regionen för att sovra bland sjukvårdens flera hundratusentals mallar för kallelser och andra skrifter, för att göra dem mer begripliga och för att få de olika systemen att samarbeta.

– Man måste låta patienterna vara en del av sin vård, säger regionutvecklaren Amra Kadic. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".