Nya spårvagnen  M33 är hög och blå liksom de gamla spårvagnarna
1 av 6
Nya M 33 blir givetvis göteborgsljusblå. Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Grå säten och golv och mörkvita väggar i den nya spårvagnen. Västtrafiks Helen Frahm som ansvara för interiören sitter i ett säte
2 av 6
Den nya spårvagnen går i grått och mörkvitt. Västtrafiks Helene Frahm ansvarar för interiören Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Henrik Erhlington, "Svårt att röra sig" sitter i rullstol i det nya bås som ska ge dem i rullstol en trygg resa.
3 av 6
Henrik Erhlington, "Svårt att röra sig" har givit goda råd när spårvagnen skulle handikappanpassas Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Projektchefen vid Göteborgs spårvägar Mårten Ignell sitter i ett grått säte i spårvagnsmodellen
4 av 6
Projektchefen vid Göteborgs spårvägar Mårten Ignell säger sig sitta bekvämt Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Spårvagnsföraren Charlotte Pedersen sitter i den modell av den nya förarhytten
5 av 6
Spårvagnsföraren Charlotte Pedersen tror den nya förarhytten kommer bli mycket bekvämare och bättre än de gamla Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Bara en liten lucka är öppen in till spårvagnsföraren Charlotte Pedersen
6 av 6
Charlotte Pedersen kan låsa om sig i förarhytten Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio

Så här kommer nya spårvagnen se ut

Två spårvagnar kommer att testas i 2 000 mil för att se att de verkligen är bra
3:57 min

Ljusa och frächa - tysta och bekväma - och anpassade för rullstolar och barnvagnar

Så blir de nya låggolvsspårvagnarna som Göteborg kommer att få.

På torsdagen visades en modell i naturlig storlek.

Än så länge går allt enligt plan, säger projektchefen vid Göteborgs spårvägar Mårten Ignell

Spårvagnarna blir förstås ljusblå utvändigt och invändigt beskriver han dem som grå och beige.

Det blir grå, lite bredare säten och beige väggar.

Modellen består av endast en tredjedel av den kommande spårvagnen - förarhytten och de första sätena. Platserna för rullstolar och barnvagnar är fler på bekostnad av vanliga sittplatser.

Bland andra förare, passagerare med funktionhinder och städare har fått vara med och tycka till. Henrik Ehrlington och Rigmor Gustafsson från "Svårt att röra sig" är nöjda. De har fått igenom flera av sina förslag.

– Vi har inte fått prova rampen än men i övrigt tror jag att det kommer bli riktigt bra, säger Henrik Ehrlington . Det är stabilt att sitta omgärdad av ett räcke och en platta man kan luta sig emot.

– Vi har fått sänkt knappen för signalklockorna vid rullstolsplatserna och även biljettautomaterna har sänkts

Helene Frahm på Västtrafik håller inte med om att sätena sitter lågt

– De är lika höga som de gamla, säger hon. Spårvagnen är ljus och man har möjlighet att trimma ljuset - göra det varmare eller kallare efter behov.

Spårvagnarna har blivit lättare att städa med färre stolpar i golvet.

 I maj nästa år kommer de två första spårvagnarna för att testas med passagerare i. De kommer köras i  2 000 mil.

Om de godkänns kommer tillverkaren börja leverera de resterande 38 vagnarna fram till och med sommaren 2021.

Och ja - projektchefen Mårten Ignell lovar att spårvagnarna kommer vara betydligt tystare än de italienska:

– Eftersom hjulen vrider sig i kurvorna kommer spårvagnen bli tystare och röra sig jämnare.

Spårvagnsföraren Charlotte Pedersen hoppas att den nya spårvagnen M 33 kommer bli tystare, bekvämare och mer ergonomisk.

Hon vet inte hur värmesystemet kommer fungera men stolen med dess fotstöd är bekväm och knapparna väl nåbara.

– Det här måste bli bra, sä är det bara, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".