"Presskonferensen" spelas på trappan till Stadsteatern i Göteborg.
1 av 2
"Presskonferensen" spelas på trappan till Stadsteatern i Göteborg. Foto: Erica Hedin/Sveriges radio
"Presskonferensen" spelas på trappan till Göteborgs stadsteater.
2 av 2
"Presskonferensen" spelas på trappan till Göteborgs stadsteater. Foto: Erica Hedin/Sveriges radio

Presskonferensen intog Götaplatsen

Åskådare: En väldigt viktig föreställning i dessa tider
0:56 min

Klockan 12 på lördagen skedde en unik teaterhändelse. På 23 platser i Sverige spelades föreställningen Presskonferensen, av dramatikern Harold Pinter. Catharina Thörn, från Göteborg, var en av åskådarna.

I Göteborg spelades pjäsen på Götaplatsen, dit ett 70-tal åskådare hade tagit sig.

Catharina Thörn, tog med sig dottern till föreställningen på Götaplatsen.

Efteråt fikade de och pratade med andra som sett föreställningen om vad de varit med om.

– Jag tyckte det var en intressant och viktig föreställning, säger Catharina Thörn. Det är viktigt att lyfta fram kulturpolitiken för den kan säkra det öppna och demokratiska samtalet.

Presskonferensen som spelades runtom i Sverige, är en del av finalen i det kulturpolitiska konvent som ordnats i Eskilstuna kallat Folk och Kultur, för första gången i år. Konventet är ett sätt att lyfta fram kulturfrågorna i valrörelsen, och en blinkning till konferensen Folk och Försvar, som ordnas varje år. Den konferensen, i sin tur är, ordnas årligen i svensk fjällmiljö och handlar om försvars- och säkerhetsfrågor. Mängder av närvarande journalister brukar leda till en bred bevakning av ämnet.

Lisa Nowotny, producent av föreställningen Presskonferensen i Göteborg, säger att Harold Pinters pjäs är en satir över en möjlig framtid.

– Kulturministern i pjäsen har tidigare varit säkerhetspolis och frågorna från journalisterna är underliga, det känns som om de har en särskild relation.  

– En ensam pjäs kan inte få upp kulturpolitiken på dagordningen i valrörelsen, men den kan vara ett bidrag, säger Lisa Nowotny.

Catharina Tjörn var nöjd efteråt, men hon håller med om att pjäsen var hårt skruvad.

– I vissa länder är det ett grovt våld som utövas, det kan vi inte blunda för, men pjäser i våra samhällen kan ha överdrifter i sig, för att vi ska få syn vad som händer.

 

Erica Hedin
erica.hedin@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".