Christer Mattsson i ett av rummen på Göteborgs Universitet.
Christer Mattsson, forskare och biträdande föreståndare vid Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet.
VÅLDSBEJAKANDE EXTREMISM

Otydliga riktlinjer i skolor mot terrorism

Christer Mattson : Otydligt vem som ska samverka med vem
1:34 min

Skolpersonalen saknar stöd i arbetet mot våldsbejakande extremism. Det visar en avhandling från Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet.

Enligt avhandlingen som Christer Mattson forskare och biträdande föreståndare vid Segerstedtinstitutet gjort, lämnas skolpersonalen i sticket när det gäller beskrivningar av hur, när och varför eller med vilket lagstöd de ska agera. Skolan ses som en central aktör i arbetet mot terrorism, men Christer Mattsson menar att det krävs tydligare riktlinjer för att få en förändring.

– Morgondagens extremister är redan halvvägs igenom uppväxttiden och står eventuellt i en riskzon för att bli radikaliserade och då är det viktigt att lärare får en stark grund att stå på för att öppna diskussion och hålla i undervisning, säger Christer Mattsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".