Konstnären Óscar Muñoz
1 av 4
Konstnären Óscar Muñoz och hans verk "Ambulatorio". Foto: Hasselbladsstiftelsen
AmbulatorioNY
2 av 4
Verket "Ambulatorio" är ett flygfoto över hemstaden Cali. Foto: Hasselbladsstiftelsen
Självporträttet "Narcisos".
3 av 4
Självporträttet "Narcisos". Foto: Hasselbladsstiftelsen
Självporträttet "Narcisos".
4 av 4
Självporträttet "Narcisos". Foto: Hasselbladsstiftelsen

Konstnären Óscar Muñoz är årets Hasselbladspristagare

"Óscar Muñoz verk påminner oss om hur bräckliga vi är"
2:18 min

Den colombianske konstnären Óscar Muñoz tilldelas årets Hasselbladspris. ”Det är svårt att acceptera ett så fint pris”, säger han till Kulturnytt.

Óscar Muñoz arbetar gärna med existentiella och politiska frågor som rör Colombias moderna historia. Konflikten i landet och kriget mellan drogkartellerna under 80- och 90-talen har gjort tydligt avtryck i hans konstnärsskap.

Installationen ”Ambulatorio” består av ett stort flygfoto av hemstaden Cali utskrivet på en skiva säkerhetsglas, som splittras när besökaren går på det. Óscar Muñoz säger att de ämnen han arbetar kring alltid är aktuella för colombianer, men tror samtidigt att de är universella. 

– Man kan ha stark relation till det nationella, eller som i mitt fall, det lokala. Men det finns ett problem med hur vi genom tid, minne och glömska skapar eller omformar det förflutna. Och det lever vi alla med varje dag, i hela världen, säger han till Kulturnytt på telefon från sitt hem i Cali, Colombia.

Hasselbladsstiftelsen kallar Óscar Muñoz ”en av de mest betydande samtida konstnärerna i Latinamerika”. Hans fokus på tid och minne ser stiftelsen som centrala delar för fotografi och en motivering till att tilldela honom deras internationella pris för fotografi.

Mark Sealy, ordförande i Hasselbladsprisets jury 2018 skriver att ”I en tid av ökande global politisk osäkerhet och allt större mänsklig oro påminner Óscar Muñoz verk oss om hur bräckliga vi är. Genom hela Óscar Muñoz otroliga spännvidd av verk är det uppenbart att han är fast besluten att inte glömma de perioder i historien som så ofta blir kulturellt och politiskt raderade”.
 
– Det jag kan se som en röd tråd i mitt arbete efter många år, är ett försök att förstå system som människan har utvecklat för att trycka bilder som kan överleva henne, säger Óscar Munoz.

Som ett tydligt exempel berättar han om sitt verk ”Narcisos” från 1995, där ett självporträtt av kolstoft förs över till en vattenyta och avdunstar. Och vatten är ett återkommande inslag i hans verk.

– Vatten är det material där det inte finns någon stabilitet. Utan det finns bara flöde, som är motsatsen till stabilitet. Det symboliserar människans och naturens förändringar.

Priset delas ut den 8 oktober i Göteborg, och prissumman är 1000000 kronor. Därefter öppnar en utställning med Óscar Muñoz verk i staden. Han verkar själv uppriktigt rörd över att tilldelas priset.

– Det är fortfarande svårt för mig att acceptera det, för det är ett så fint pris och jag trodde verkligen aldrig att jag skulle bli en del av den här utvalda och fantastiska skaran konstnärer. Det är väldigt speciellt för mig, och känns som ett stort stöd för att fortsätta arbeta med entusiasm och kraft, säger han till Kulturnytt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".