En kille håller i en ölflaska.
1 av 2
Anders Westgerd är verksamhetsledare på Göteborgskooperativet för Independent Living Foto: Lucas Dahlström/Sveriges Radio
Graf på nya bryggerier. Antalet har gått från 14 nya bryggerier 2011 till 61 2017.
2 av 2
Graf på nya bryggerier. Enbart bryggerier med egen produktion och som säljer kommersiellt. Foto: Sveriges Bryggerier

Göteborgare väljer öl efter personlighet

"Man dricker det man vill vara"
2:51 min

Ölen kan representera en personlighet eller stå för ett budskap, och den växande trenden utnyttjar både företag och ideella föreningar.

Lokal öl går hem i Göteborg, och många kallar staden för Sveriges ölhuvudstad med sina många mikrobrygger och ölbarer. Enligt Systembolaget har intresset för lokalproducerad öl i Västra Götaland ökat stadigt under de senaste åren, vilket också syns i sortimentet.

Runt om i landet dyker mikrobryggerier upp som svampar ur jorden, förra året grundades 61 nya bryggerier enligt siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier. I Göteborg finns det 26 mikrobryggerier, enligt Mats Wahlstrom som är ordförande för Gothenburg Brewers Guild. 

På Ölrepubliken Göteborg står bartender Ted Svensson och serverar törstiga kunder. Han säger att närproducerad öl blivit allt populärare.

– Man konsumerar öl lokalt. Det finns en trend, både vad gäller öl och det lokalproducerat överlag. Jag tror starkt att man dricker det man vill vara, rent imagemässigt.

Enligt Svensson försöker företag nischa ölen för att passa in hos olika grupper i samhället, med olika slagord eller, då det kommer till lokal öl, namn på stadsdelar.

– Och det funkar bra, jag går själv på det många gånger. Sen betyder det inte att det är fantastisk öl för det, men det är ändå något som säljer bra, säger han.

Varumärkesforskare Eva Ossiansson menar att det ligger mycket i det som Svensson säger. Öl är imageskapande.

– Vi är vad vi konsumerar. Och vi vill gärna signalera olika typer av värden med hjälp utav det vi äter, det vi dricker eller det vi har på oss. Öl har ju kommit att bli mycket mer än bara en stor stark.

Och det är inte bara kommersiella företag som kan dra nytta av trenden med en personlig touch på ölen. Göteborgskooperativet för Independent Living (GIL) som arbetar för en ökad tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning lanserade för fem år sedan CP-ölet som fick stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt.

Retard Beer är en ny öl som lanseras av GIL, en öl som ska sätta fokus på vem det är som är konstig i samhället egentligen.

– Det är en spin-off på vår senaste kampanj på Instagram som heter Said By Retards där personer med funktionsnedsättning spelar huvudrollen genom att citera korkade saker som inflytelserika personer med mycket makt har sagt, säger Anders Westgerd som är verksamhetsledare på GIL.

Westgerd tycker att en öl kan vara ett bra sätt att sprida ett budskap.

– Det är ett jävligt bra sätt att skapa en ganska så glad diskussion genom att ta en öl i goda vänners lag. Så det blir en positiv diskussion kring våra frågor, trots att det är ganska viktiga och allvarliga saker vi tar upp, säger han.

HÖR MER: Mikrobryggaren Nikola Sarcevic reder ut ölstilarna. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".