En äldre man i skjorta och kavaj.
1 av 4
Johnny Magnusson (m), regionstyrelsens ordförande i Västra Götaland, välkomnar överenskommelsen om höghastighetsjärnväg. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio
En kvinna klädd i ljusblå kappa
2 av 4
Helene Odenjung (L) är skeptisk till lånefinansiering av järnvägsbygge. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio
En äldre man klädd i röd jacka på en tågstation.
3 av 4
Höghastighetsjärnväg är för dyrt just nu, tycker Georg Johansson. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio
En kvinna står bredvid ett tåg på perrongen.
4 av 4
Bra och miljövänligt att satsa på tåg, anser Rose Novenius. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio
VÄSTRA GLTALAND

Kompromiss om snabbtåg välkomnas i Göteborgsregionen

Johnny Magnusson(M): Jag är väldigt glad över att det börjat röra på sig
3:30 min

Socialdemokraterna och Miljöpartiet som nu är överens om att bygga nya stambanor för höghastighetståg har bjudit in Allianspartierna och Vänsterpartiet till förhandlingar.

– Jag är väldigt nöjd över att regeringspartierna har kommit hit där de är idag, nu handlar det om att få alliansen att ställa upp på den här lösningen, säger moderaten Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande i Västra Götaland. 

Han och kollegorna i Västra Götalandsregionen har nu uppgiften framför sig att få sina partikamrater att se nyttan med investeringen som bedöms kosta 205 miljarder kronor och ta runt 25 år att bygga. Men hur snabbt tågen ska köra är fortfarande oklart.

Bland resenärer på Centralstationen i Göteborg råder delade meningar om projektet:

– Att tjäna en halvtimma tycker jag är för dyrt, det är bättre då att satsa de här miljarderna på att bygga ut järnvägen i hela landet, säger Georg Johansson. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".