Så ska bilen bort från Lindholmen

2:29 min

När Lindholmen förändras från varvsområde till en del av Göteborgs innerstad så är det med cykel, färja eller spårvagn du ska närma dig framtiden. Bilen har gjort sitt.

Inte helt och hållet förstås.

Så här säger David Palmqvist, trafikplanerare på Trafikkontoret:

– Vi har ambitionen att bygga Göteborgs nya innerstad här på Lindholmen, och det ska vara en tät och blandad stad. Och där har vi inte samma utrymme för biltrafik och bilparkering som vi har i dag.

Kinesiska Geely bygger ett innovationscenter med plats för 3500 anställda. Den första etappen ska vara klar 2019, den andra 2021.

Områdets utveckling stannar inte där. Hotell, skola, restauranger och Karlatornet blir fyrtornet i ett nytt bostadsområde med linbanan som granne är en del av Lindholmens utveckling.

Förtätningen och byggandet kräver förändrade resvanor. Både för de som bor och de som jobbar på Lindholmen.

– Vi vet ju att redan i dagsläget är det många anställda och företag som reser på ett annat sätt. Genom att fortsätta utveckla kollektivtrafiken och koppla upp området bättre med fastlandet så kommer vi kunna utveckla det ännu mer, säger David Palmqvist. 

Tio år från nu ungefär planeras det också en förbindelse mellan fastlandet och Hisingen för kollektivtrafiken, antingen över eller under vattnet. Finansieringen är redan klar, med pengar från staten.

Det har också funnits planer på en cykelbro, möjligen mellan casinot och Keillers kaj.  

KARTA: Klicka runt i kartan nedan för att se några av byggprojekten! 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista