En karta och bild på en spårvagn.
1 av 2
Foto: CartoDB och Göteborgs spårvägar
Bild på kvinna, bakom henne kör en spårvagn.
2 av 2
Emma Josefson, trafikkontoret, hoppas att det blir mindre trångt i Brunnsparken när nya spårvagnslinjer byggs. Foto: Thomas Björklund/Sveriges Radio
GÖTEBORG

Nya spårvagnslinjer knyter ihop Hisingen med centrum

1:25 min

I tre etapper ska spårvägen byggas ut de närmaste 15-20 åren. Från Frihamnen via Lindholmen till Linnéplatsen. Och från Backaplan till Brunnsbo.

P4 Göteborg har vid flera tillfällen berättat om förändringar i Göteborgs stad.

Lindholmen kommer att växa med fler bostäder och arbetsplatser, vilket gör att det blir mindre plats för bilen. Istället förenklas det för människor att ta sig fram på andra sätt. 

Cykeltrafiken ska få fler cykelbanor och garage. Färjetrafiken ska byggas ut, så även spårvagnstrafiken.

Första etappen kommer att börja byggas när nya Hisingsbron är klar och ska gå genom Frihamnen, längs Lindholmsallén till det som i dag är ett garage längst bort i allén. Den sträckningen ska vara klar 2022.

Så småningom ska det i princip gå att åka spårvagn från Brunnsbo till Linnéplatsen.

Infrastruktursatsningen på spårvagn, buss och linbana kostar cirka sju miljarder kronor och bekostas av staten, regionen och kommunen, faktarutan. 

KARTA: Klicka runt för att läsa mer om nya linjerna. Hållplatsernas placering och namn är inte spikade. Källa: Trafikkontoret.

LÄS MER:
Bilfritt när nya kvarter byggs i Guldheden

Så ska bilen bort från Lindholmen!

Ny kollektivtrafik på Hisingen

 

Spårväg:

  1. Frihamnen-Lindholmen. Tänkt byggstart 2021. Färdigt 2022.  
  2. Backaplan-Brunnsbo. Tänkt byggstart 2028. Färdigt 2029.
    Brunnsbo station på Bohusbanan lär öppna omkring 2025. Innan spårvägen blir klar så kommer det att gå citybussar mot Backaplan och Hjalmar Brantings plats.
  3. Lindholmen-Linnéplatsen. Tänkt Byggstart 2030-31. Färdigt 2035.
    Oklart om det blir bro eller tunnel. Fördel med bron är att då kommer även cykel- och gångtrafik med. Tunnel är bättre för spårvagnstrafiken. 

 
Linbana:
Inte beslutad än, men finns preliminär trafikstart på 2021. Ska gå mellan Wieselgrensplatsen och Järntorget. 

Finansiering
Infrastruktursatsningen på spårvagn, buss och linbana kostar cirka sju miljarder kronor.
Efter Sverigeförhandlingen mellan region, kommun och stat blir fördelningen av kostnaderna enligt följande:
Staten 50 procent, Västra götalandsregionen 25 procent och kommunen 25 procent.
Göteborgs stad förbinder sig att bygga bostäder för att få del av statliga pengar.

En liten spårvägssnutt, som ska koppla ihop två linjer får staden betala.

Enligt Sverigeförhandlingen ska staten betala 25 procent av linbanan, men det kan bli mer i slutändan.

KÄLLA: Trafikkontoret Göteborgs Stad 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista