Magasinet Offside slutar med spelreklam

2:26 min

Det Göteborgsbaserade fotbollsmagasinet Offside slutar med spelreklam. Bland annat för att reklamen har gjort det svårare för tidningen att känna ett journalistiskt oberoende.

– Rapporteringen runt Zlatan är ett exempel på det, han har ju varit knuten till ett spelbolag, säger Johan Orrenius, en av tidningens chefredaktörer och tar upp förra vårens spekulationer om att Zlatan kanske skulle göra landslagscomeback inför VM.

– Sedan uppdagades det att det bara verkade vara ett PR-trick för att få uppmärksamhet till spelbolaget, fortsätter Johan Orrenius.

– När vi har velat kritisera sådant på ledarplats eller i vår podcast har vi känt oss lite bakbundna av att vi själva stöttas av spelbolag, säger han.

Men det finns fler skäl till att stoppa spelbolagsreklamen berättar chefredaktörerna Johan Orrenius och Anders Bengtsson. Som hur människor lockas in i spelmissbruk, och att spel om pengar ända ner i lägre divisioner har öppnat upp för matchfixning där tungt kriminella hotar eller betalar spelare för att påverka matcherna.

– Spelbolagen är en del av det, de möjliggör att det finns matchfixningsproblem, säger Anders Bengtsson.

Årligen får tidningen in ungefär en halv miljon i annonsintäkter från spelbolag, en fjärdedel av alla annonsintäkterna. De har idéer på hur inkomstbortfallet kan räddas men säger samtidigt att det är ett risktagande för tidningen Offside att stoppa spelbolagsreklamen.

– För läsare märks det inte på ett bra tag men skulle vi inte hitta alternativa sätt som vi tror på, då hamnar vi i en sits där vi måste se över våra kostnader, säger Anders Bengtsson.

Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens riksorganisation SPER säger att hon förstår magasinet Offsides beslut.

Angående den stora mängden reklam från spelbolagen, som kan uppfattas som påträngande, säger hon dock att det är medias ansvar eftersom det är media som tar in all reklam. Däremot håller hon med om att innehållet i reklamen ibland kan uppfattas som aggressivt.

Hon tror på bättring i och med den nya Svenska spellagstiftningen som börjar gälla 2019 då man släpper på monopolet, låter alla godkända spelaktörer få en licens och där bolagen måste följa svensk lag vad gäller till exempel ansvar för spelarna och risken för spelmissbruk.

Vad gäller matchfixning menar hon att alla spelbolag tycker att det är ett problem.

– Det är en kriminell handling som förstör både för idrotten och för spelbranschens trovärdighet, säger Jenny Nilzon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista