KONSUMENT

Matilda lurades av oseriös e-handel

1:23 min

I takt med att e-handeln ökar har också oseriösa sajter på nätet ökat i antal. Matilda från Göteborg fick fel skor från en köpsajt som sedan inte gick att få tag på.

Matilda Windlie trodde att hon handlade i en svensk webbutik, men det visade sig att varan skickades från Kina, vilket medförde extra avgifter när hon skulle hämta ut paketet. 

– Jag gick in på en sida som jag trodde var en svensk sida, för det stod ".se". Klickade hem ett par skor. Sedan fick jag ett mejl på engelska om att skorna skulle komma med Global Post, säger Matilda Windlie som kände sig lurad. 

Matilda som dessutom fick fel vara vände sig till Göteborgs stads konsumentrådgivning för att få hjälp.  

Konsument Göteborg har fått ta emot flera samtal från konsumenter som blivit lurade av oseriösa e-handelsföretag.

Det handlar ofta om billiga märkeskläder som säljs på sajter där både texten och priserna är svenska. Kunderna invaggas ofta i en falsk trygghet eftersom domännamnet ofta slutar på ".se". 

Flera konsumenter rapporterar om saknade delar i beställningen eller rent av helt fel varor. När de tar kontakt med företaget får de inte svar eller så får de ingen hjälp.

– Det jag upptäcker när konsumenten har kontaktat mig är att företaget i själva verket finns i Kina och att varorna skickas därifrån. Det innebär att det är kinesisk lag som gäller och det kommer bli svårt eller rent av omöjligt att få igenom sin rätt, säger konsumentrådgivare Cassandra Larsson på Konsument Göteborg.

Konsument Göteborg tipsar:

  1. Ta reda på vem du handlar av.
  2. Finns kontaktuppgifter? Det ska står tydligt längst ner på webbsidan eller i köpvillkoren. 
  3. Är du osäker på företaget - betala aldrig i förskott, utan på faktura eller med kreditkort.  

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista