En lastbil som växlar fart och drift med "geofencing" under en demonstration av självkörande fordon i Frihamnen i Göteborg.
1 av 2
En lastbil som växlar fart och drift med "geofencing" under en demonstration av självkörande fordon i Frihamnen i Göteborg. Foto: Thomas Johansson/TT
En illustration där geofencing visas på en karta
2 av 2
En illustration på hur den nya tekniken geofencing kan styra hur snabbt fordon får köra och med vilket drivmedel. Foto: Trafikverket

Ny teknik ska göra städerna säkrare

1:50 min

För att minska risken för terrordåd där fordon används som vapen presenterar nu Trafikverket en plan på hur den nya tekniken geofencing ska införas. Teknik som kan styra hur snabbt ett fordon får köra i ett område.

Efter terrordådet i Stockholm i fjol beslutade regeringen att Trafikverket skulle testa så kallade geofencing.

Det är en digital teknik som gör att det inom ett visst område går att bestämma till exempel hur snabbt ett fordon får köra eller med vilken drivlina.

Nu har Trafikverket, ihop med flera andra, testat systemet och de har nu också tagit fram en plan på hur man ska jobba för att kunna använda systemet i stor skala.

I planen ingår till exempel att jobba för att ändrade lagar och regler, införa ett forskningsprogram och genomföra fler tester.

Fördelarna med det tekniska systemet kan vara flera.

Ett exempel är att man utrustar fordon med det och sedan bestämmer att på en gågata får fordonen inte köra snabbare än 15 kilometer i timmen. På så sätt ska det minska risken för terrordåd, där fordonet används som vapen genom att köra på människor.

Men i det terrorförebyggande arbetet krävs också fler åtgärder, så som startspärr, fysiska hinder och autobroms, enligt Trafikverket.

Andra fördelar som nämns med geofencing är att systemet kan användas vid skolor så att fordon inte kör för fort utanför dem och därmed minska risken att barn blir påkörda.

Systemet kan också förbättra miljön genom att inte tillåta att hybridbilar använder bensin eller diesel i området utan i stället bara el.

Enligt Trafikverket ska geofencing gör att städerna blir säkrare, luften bättre och ljudnivån lägre.

Men det finns utmaningar för att kunna införa det. Dels behövs ny utrustning i fordonen, dels behövs en ny digital infrastruktur så att systemet ens kan fungera och dels nya regler.

Runt 2025 hoppas Trafikverket att tekniken ska vara betydligt vanligare än idag.

– Det finns redan där ute kopplat till några busslinjer. Men mellan 2022 och 2025 så ska det finnas på ganska många ställen, säger Maria Krafft på Trafikverket i en kommentar.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista