Hemtjänstchefer: Sämre vård med havererat mobilt system

1:45 min

Områdescheferna i Göteborgs hemtjänst sätter ner foten med anledning av den dåligt fungerande tekniken som hemtjänstpersonalen måste använda sig av.

"Vi kan inte längre ta ansvar för kvaliteten i vården", står det i en skrivelse till hemtjänstens sektorchefer.

Anneli Snis som är sektorchef i väster som har mottagit skrivelsen säger att hon förstår frustrationen. 

– De är säkerligen både slitna, stressade och pressade. Vi jobbar på med de handlingsplaner som kom till efter de 6:6 A-anmälningarna som kommit in tidigare. Så jag hoppas att de känner att vi tar hand om det, säger hon och riktar sig till personalen i hemtjänsten. 

P4 Göteborg har tidigare rapporterat om den nya appen PluGo, där hemtjänstpersonalen ska planera och tidrapportera arbetet. Sekundpassningen har gjort att personalen mår dåligt och 40 stycken så kallade 6:6 A-anmälningar skickades i december till arbetsmiljöverket. 

I områdeschefernas skrivelse kräver de att bristerna åtgärdas och att man pausar systemet, tills det fungerar tillfredsställande. 

– Tekniken ska åtgärdas så att de kan använda den på rätt sätt. Vissa saker är åtgärdade, men jag vet att det återstår en del, säger Anneli Snis.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista