Nej till fler hastighetsgränser i Göteborg

Mer varierade hastighetsgränser i Göteborg är inte intressant för kommunens politiker. Vägverket föreslår fler hastighetsgränser att välja mellan, men det behövs knappast i Göteborg, menar politikerna.

Idag är avståndet 20 mellan olika hastighetsgränser, från 30 upp till 110 kilometer i timmen. Men en utredning från Vägverket föreslår nu 10 kilometers-intervall istället, ända upp till 120 på högklassiga motorvägar. 110 på andra motorvägar och 100 på nya fina mitträckesvägar, 80 där 90 upplevs som farligt men 70 är för långsamt.

Vintertid skulle det också gå att sänka hastigheten generellt med 10 kilometer.

I tätorter som Göteborg skulle 40 och 60 kunna användas på en del sträckor, men det ser inte kommunledningen något behov av. Politikerna i kommunstyrelsen är i ett svar till näringsdepartementet i och för sig positiva till fler valmöjligheter eftersom det kan ge bättre flyt i trafiken, men med tanke på trafiksäkerheten kommer gränserna knappast att ändras i Göteborg, säger man. Om 40 ersätter 30 skulle oskyddade trafikanter skadas svårare vid olyckor, och 60 istället för 50 skulle ge svårare skador vid personbilskrockar, resonerar kommunen.

Mellan raderna förstår man att det inte är aktuellt att sänka från 50 till 40, eller från 70 till 60, i Göteborg. Förmodligen med tanke på flytet i trafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".