Sämre konsumentvägledning kostar oss miljarder

Många kommuner har dragit ner på sin konsumentvägledning trots att det kommersiella trycket ökar.

Regeringen tillsätter idag en utredning om den kommunala konsumentvägledningen.

Utvecklingen av varor och tjänster går snabbt och nya försäljningssätt genom exempelvis internet eller telefoni utnyttjas ofta av oseriösa företagare.

Det är lätt att som konsument hamna i situationer som privatekonomin inte klarar.

En undersökning från Göteborgs universitet har visat att varje konsument förlorar cirka 280 kronor per år på grund av problem vid köp.

Totalt för alla konsumenter blir det 20 miljarder kronor per år. Utredningen ska föreslå hur den kommunala konsumentvägledningen kan utvecklas för att uppnå en likvärdig nivå i hela landet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista