Regler ses över efter incident på Landvetter

Efter incidenten på Landvetter flygplats i våras, då ett landningsställ vek sig vill Statens haverikommission att Luftfartsstyrelsens utreder reglerna vid låg förbiflygning.

Personalen kunde från marken inte upptäcka ett fel som kunde ha lett till en värre olycka.

Det var en för dåligt smörjd låsmekanism på landningstället som orsakade flygplansolyckan vid Landvetter flygplats tidigare i år.

Ett fel omöjligt att se från marken.

Det var i mars, precis efter man lyft, som piloten misstänke att något var fel med landningstället.

Hann bad då om att få göra en så kallad låg förbiflygning över flygplatsen för att kontrollera om landningsstället fungerade.

Personal på marken tyckte sig se samtliga landningställ utfällda och man beslöt då att landa planet.

Men låsmekanismen på det främre landningsstället fungerade inte. Landningsstället vek sig varpå flygplanet hasade flera hundra meter innan det stannade.

Enligt Statens haverikommissions rapport var orsaken att en fettnippel var blockerad så att låsmekanismen inte smordes.

Och eftersom det felet inte går att se från marken så rekommenderas Luftfartsstyrelsen nu att se över sina regler för låga förbiflygningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".