Svårt för kund att få rätt mot Posten

Klagomålen mot Posten har gått upp men få postkunder kompenseras när brev och paket försvinner i hanteringen.

Varje år får posten in ungefär 50 000 klagomål på att brev och paket saknas i landet. Bara 3000 av dem får kompensation.

Enligt statliga Post- och telestyrelsens rapport Service och konkurrens har klagomålen ökat i år jämfört med 2005.

Mattias Geijerstam, presschef på Posten, skyddar sig med att det trots allt är få som klagar över att det de skickat inte kommit fram.

– Om man tittar på andelen klagomål av det totala antalet försändelser hamnar man på hundradelar av procent, säger han.

Nick Näslund
nick.naslund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".