Lång väntan på ersättning

De 4 000 Sydkraftkunder som drabbades av strömavbrott i oktober kan få vänta ett halvår på att få pengar från bolaget.
På grund av många och långa strömavbrott har de flesta elbolagen infört en så kallad avbrottsersättning. För sydkrafts kunder gäller att den som varit utan ström ett dygn får tillbaka en fjärdedel av den årliga abonnemangsavgiften. Två dygns avbrott ger halva abbonemangsavgiften tillbaka och tre dygns avbrott ger hela avgiften tillbaka. Men för att få några pengar krävs det att du som kund anmäler till elbolaget att du störts av strömavbrottet. Och sedan kan det dröja ett tag innan elbolaget godkänner din ansökan. Efter förra vinterns strömavbrott fick en del kunder vänta upp till nio månader innan de fick pengar tillbaka. -Men så lång tid ska det inte behöva dröja den här gången, säger Östen Axelsson på Sydkraft affärsenhet öst: Han hoppas att en del kunder ska kunna få tillbaka pengar före jul.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".