Kritik om trög start för konsumentfrågor

Svensk konsumentpolitik håller på att byta färdriktning efter valet förra året men det är först nu det börjar märkas. Det anser organisationen Sveriges konsumenter i samverkan.

Den nya regeringens konsumentpolitik under förra hösten beskrivs som ett virrvarr av organisationen Sveriges konsumenter i samverkan.

Först visste man inte vilket departement som skulle ha hand om konsumentfrågorna men sedan hamnade de hos departementet för integrations- och jämställdhetsfrågor.

Nyamko Sabuni blev konsumentminister och sa direkt att hon ville se att den frivilliga konsumentrörelsen skulle få en mer betydande roll än tidigare.

Det väntar Bengt Ingerstam, ordförande för Sveriges konsumenter i samverkan, ivrigt på ska förverkligas.

– Jag har inte märkt något än men det är en islossning på gång, säger han.

Janne Rindstig
janne.rindstig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista