Elbolagen får kritik

Konsumentrådgivningen i Karlshamn tycker att elbolagens kunder får dålig information. Har man ingen dator med internet är det nästan omöjligt att jämföra priser mellan olika leverantörer.
Den senaste tiden är det många som har kommit till konsumentkontoret i Karlshamn med frågor om otydliga elräkningar eller om hur man ska veta vilken elleverantör som är bäst att välja. Evy Lilja tar då fram Konsumentverkets hemsida på nätet. Det är enda stället där kunden på egen hand kan jämföra priser och erbjudanden från de olika elleverantörerna. -Bra om man redan är en insatt elkund och van internetanvändare, säger Evy Lilja på konsumentkontoret. På elbolagens hemsidor finns ofta utförlig information om priser och olika valmöjligheter. Men saknar man kunskap om elmarknaden eller inte har tillgång till internet får man sätta sig och ringa runt till elbolagen. Det kan ta tid eftersom det ofta är telefonkö.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".