Nya uppgifter kan ge nytt ljus över helikopterolyckan i småländska Ryd.

Genombrott i helikopterolyckan

Utredningen kring helikopterolyckan i småländska Ryd har gjort ett genombrott när man nu lyckats analysera båda helikoptrarnas gps.

Därmed kan haverikommissionen nu kartlägga de båda F17-helikoptrarnas rörelsemönster, vilket innebär större chanser att hitta orsaken till olyckan.

– Chanserna har ökat betydligt med de här data vi nu har fått. Sen kan det ju finnas olika orsaker till händelseförloppet, säger Agne Widholm som är utredare på Statens Haverikommission.

Navigationsintrumentet var bränt
Samtliga fyra besättningsmän var från F17 och alla omkom vid helikopterolyckan i småländska Ryd i september.

Efter helikopterolyckan, då två helikoptrar kolliderade, togs helikoptrarnas gps, alltså navigationsinstrumenten omhand.

De skulle hjälpa Haverikommissionen att se hur helikoptrarna flugit och slutligen häktat i varandra.

Den ena gps:en gick det enkelt att få ut data ifrån, men den andra var väldigt bränd efter olyckan och haverikommissionen trodde inte att det skulle gå att få någon bild över hur den helikoptern flygit.

Skickade materialet till Frankrike
Men gps:en skickades då till Franska haverikommissionen som har bättre utrustning än den svenska.

De har nu kunnat få fram hur helikopter nummer två flög innan den och helikopter nummer ett kolliderade.

Även om utredaren Agne Widholm är optimistisk och ser det som ett genombrott att man nu vet hur helikoptrarna flög, så återstår mycket arbete för att få reda på orsaken de till att de till slut kolliderade.

– Vi kommer att fortsätta att analysera de här spåren gentemot vittnesmålen vi har, säger Agne Widholm.

Therese Gabrielsson
therese.gabrielsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".