Dålig sömn ger extra kilon

Att sova för mycket eller för lite ökar risken att bli överviktig, enligt en ny kanadensisk studie.

Studien tyder på att mer eller mindre sömn än sju till åtta timmar riskerar att rubba kroppens hormonbalans och öka aptiten.

Jan Hedner som är professor i sömnrelaterade sjukdomar vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har läst studien.

– Jag tycker det är mycket spännande data och det händer mycket på det här området, säger han.

Finns ett tydligt samband
Sambandet mellan sömn och viktökning visar sig tydligt i den nya studien som löpt över sex år.

De personer som sov lite varje natt mellan fem och sex timmar löpte 35 pocent större risk att lägga på sig fem kilo mer än de som sov sju till åtta timmar per natt.

Och de som sov långa nätter, nio till tio timmar, löpte 25 procent större risk att lägga på sig fem kilo mer än de som sov sju till åtta timmar.

Värdefulla resultat
Även om den här studien är liten och bara omfattar 276 personer så är resultaten värdelfulla, anser Jan Hedner.

Det eftersom man till skillnad från vid tidigare studier följt försöksgruppen under en längre tid med det primära syftet att undersöka just sambandet sömn och viktökning.

– Studien visar att människor som rapporterar sig själva som kortsovare eller som långsovare har en större tendens att öka i vikt under en uppföljningsperiod, säger Jan Hedner.

– Och skillnaderna är faktiskt förhållandevis stora i de här grupperna. Det talar för att det finns ett optimalt sömnfönster för att hålla vikten, säger Jan Hedner.

Gustav Klarin
gustav.klarin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".