Långa köer till försäkringskassan

Den som vill få kontakt med försäkringskassan får vänta. Myndigheten gör om sin kundtjänst och telefonköerna har blivit väldigt långa.

Kerstin Holst, informationsansvarig på försäkringskassan berättar att försäkringskassan bygger om sin kundtjänst.

20 000 samtal per dag ska centraliseras till ett och samma nummer oavsett var i Sverige man ringer och antalet rådgivare ska fördubblas.

Det kan dröja i över en timme att komma fram för att få prata om tex barnbidrag och utbetalningar.

Och det är just denna veckans utbetalningar som ställer till det, många har inte fått sina insättningsbesked där det står om pengarna har kommit in på kontot.

Upp till en timmes telefonkö eller i vissa fall mer är inte acceptabelt, enligt Kerstin Holst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".