Mailsvar från kommuner kan dröja

Justitieombudsmannen är kritisk till att kommuner tar lång tid på sig att svara på medborgares mail.

Sveriges Radio Blekinge har gjort en undersökning bland Blekingekommunerna hur snabba de är att svara på frågor via mail.

Enligt förvaltningslagen ska kommunerna ge allmänheten svar på sina frågor så fort som möjligt. Men det visade sig att det skiljer sig mycket åt mellan kommunerna i länet.

Sölvesborg och Karlshamns kommun svarade redan efter en dag.

Efter sex dagar och en påminnelse svarade Karlskrona kommun. Även Olofström hörde av sig och förvaltningschefen Thomas Svensson bad om ursäkt för att personen som kunde svara var på semester.

Längst tid tog det för Ronneby kommun som efter fyra veckor och tre påminnelser väntade ytterligare två dagar med att svara.

Justitieombudsmannen Hans-Gunnar Axberger anser att det är för lång tid.

– Det är sådant som vi skulle utreda om det kom in en anmälan, säger han.

Förklaringen till förseningen är enligt Iréne Robertsson. kanslichef i Ronneby kommun, att den person som skulle svarat på frågan inte varit insatt i kommunens rutiner.

Hon säger även att det är svårt för kommunerna att skydda sig från fel.

Mia Boström
mia.bostrom@sr.se