Potatis marknadsförs med EU-miljoner

EU-pengar ska få Blekingarna att äta mer potatis. För att öka kunskapen om knölen satsas märmare tio miljoner kronor på ett treårigt marknadsföringsprojekt.

För att höja potatisens status satsas nästan tio miljoner kronor. EU står för hälften av stödet och resten av pengarna går staten och branschorganisationen Svensk potatis in med.

– Vi kommer dels utnyttja pengarna för marknadsföring, men framförallt för att höja kunskapen om potatis och informera om potatis, säger Lars Elofsson som är ordförande i branschorganisationen Svensk potatis.

Enligt Lars Elofsson ligger projektet rätt i tid då det verkar ske en attitydförändring och intresset för potatisen är större nu än för ett par år sedan.

Med tv-reklam och nya förpackningar ska potatisen exponeras på ett bättre sätt. Samtidigt ska också affärsmiljön i vilken potatisen säljs göras mer säljande.

Elin Georgsson
elin.georgsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista