Reklamfilm ska minska olyckor

Efter flera dödsfall satsar nu Banverket på en stor reklamkampanj för att få ner antalet olyckor som händer vid järnvägar.

Banverket har valt att göra två reklamfilmer för att bland annat nå ungdomar.

– Den ena filmen riktar sig mot dem som genar över järnvägen för att spara tid och den andra riktar sig till den gruppen som uppehåller sig obehörigt på spåren, säger Johanna Dahlberg på Banverket som arbetat med kampanjen.

Undersökningar som Banverket har gjort visar att man inte kan informera med rationella argument, utan att man är tvungen att ta ett känslomässigt grepp och då valde man film.

Förra året dog 92 personer efter att de hade blivit påkörda av tåg och 4 personer dog när de kommit för nära strömförande ledningar.

Sofia Herter

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".