Vill ha call back-system hos polisen

Polisens nummer 114 14 får kritik av polisstyrelsen i Blekinge.

Systemet med telefonkö är ineffektivt och har för lång väntetid - nu vill styrelsen att 114 14 införa landstingets call back-system.

Mindre akuta ärenden
Call back kan närmast översättas med ”ringa upp”. Enligt Per-Olov Larsen, polisstyrelsen i Blekinge, är polisens nummer 114 14 lämpligt för systemet eftersom folk ringer dit för att få hjälp med mindre akuta ärenden.

– I dag får man sitta och vänta. Det är inte bra för folk tröttnar till slut, säger Per-Olov Larsen.

Enligt honom är det förlegat att sitta i telefonen att vänta. Dessutom är kötiderna långa.

Utreds av Rikspolisstyrelsen
Förslaget om call back hos polisen utreds nu av Rikspolisstyrelsen i Stockholm.

– Ett system som landstingets, som jag själv tycker fungerar jättebra, hade vi gärna velat prova, säger Per-Olov Larsen.

Polisstyrelsen vill att systemet införs i hela landet med Blekinge som provlän.

Johan Nordström
johan.nordstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".