KHK-supportrar får tillträde till cafeterian

Karlskrona Hockeyklubbs satsning på att låta sponsorer och företagare ha ensamrätt på hemmaarenans caféteria blev ett fiasko.

Nu har arenans hjärta återigen öppnats för allmänheten.

Enligt marknadschefen Mikael Johansson fanns det inte tillräckligt med sponsorer för att fylla caféterian, dessutom kände sig supporters överkörda.

– Vi kände att det blev en värdeladdad fråga, som att det var vi mot dem, säger Mikael Johansson, marknadsansvarig i Karlskrona Hockeyklubb.

Klubbens satsning på att vara bland Sveriges 30 bästa till år 2010 innebär ett ledningen jobbar aktivt för att locka sponsorer till KHK. Men efter det inledande försöket med ett exklusivt sponsorutrymme på bästa plats i arenan har man tvingats banta ned utrymmet.

Nu har alla tillgång till caféterian igen.

Kritiken från hängivna fans har varit frän. Morgan Olsson har följt hockeyn i Karlskrona i trettio år.

Han minns att ett antal hockeyfans stod utanför caféterian när den var stängd och tittade in på ett fåtal sponsorer.

– Vi stod utanför och tittade in. Där är ju tomt. Var är alla sponsorer som ska vara där nu, sa vi, berättar Morgan Olsson.

I fortsättningen ska klubbens ledning fundera ut kreativa lösningar för att öka sponsoraktiviteten men utan att stänga av caféterian.

– Självklart måste vi jobba för våra sponsorer. Ett problem är att vi inte har någon riktig restaurangen i arenan, säger Mikael Johansson.

Johan Nordström
johan.nordstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".