Sydöstran och BLT tappar prenumeranter.
BLEKINGE

Snålt för tidningarna

Både BLT och Sydöstran tappar prenumeranter och med vikande annonsintäkter behövs nytt tänk.

Blekinge Läns Tidning har tappat 400 prenumeranter sedan förra året. Sydöstran har förlorat ännu fler - 700.

För Sydöstran är det tredje året i rad med vikande försäljning.

– Det är ett branschproblem att allt färre vill betala för sin prenumeration, säger Anders Hall, chefredaktör på Sydöstran.

Annonsörerna sviker
Den ekonomiska krisen förvärrar situationen eftersom annonsintäkterna sviktar. Kerstin Johansson är tidningschef på BLT.

– Vi befinner oss mitt i en finanskris. Affärerna går inte så bra just nu, säger hon.

Var prenumeranterna tar vägen går att gissa. Förra veckan slog Sydöstran rekord i antal webbesök. Där finns nyheterna långt tidigare än i papperstidningen.

Viktigast av allt - de är gratis.

Nätet betalar inte
Men stor nätupplaga räddar inte tidningarnas ekonomi. Annonsintäkterna på nätet är små för Sydöstran.

– Även om vi skulle öka våra annonsintäkter på webben med tusen procent skulle det ändå vara småpengar i det stora hela, säger Anders Hall.

Kerstin Johansson på BLT hoppas att nyheter på internet ska bli mer accepterat i framtiden.

– Jag tror det tar ett tag innan formen sätter sig.

Johan Nordström
johan.nordstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".