BLEKINGE

Ser reklammöjligheter

Regionrådet hoppas på att marknadsföra länet i samband med Kronprinsessan Victorias och Daniel Westlings bröllop, men någon Blekingseka blir det nog inte.

Efter att kronprinsessan Victorias och Daniel Westlings förlovning offentliggjordes på tisdagen har det blivit dags att fundera på en present från länet inför bröllopet 2010.

– Jag ser gärna att det är något typiskt blekingskt, säger regionrådet Mats Johansson (S).

Uppmanar till tips
Helst hoppas han att det är något som betonar framtiden och menar att det finns många konstnärer i länet som kan bli aktuella i sammanhanget, men uppmanar alla att komma med idéer.

– Kom gärna med goda tips, förslag och idéer, säger han.

Skjuts uppåt i krisen
Mats Johansson (S) tycker att det är viktigt att marknadsföra Blekinge i alla sammanhang. Även när det nu ska planeras en bröllopspresent till kronprinsessan Victoria och Daniel Westling.

Han tror också att bröllopet kan få positiva efftekter på finanskrisen.

– Jag tror att inte minst svensk turistindustri har en unik möjlighet att sälja sig på den tyska marknaden, säger han.

Han menar att det finns ett stort intresse för det svenska kungahuset i Tyskland.

– Jag tror inte det är avgörande men en liten puisselbit i sammanhanget. Krisen är så djup nu att inget är för litet att prövas säger han.

Ingen blekingseka
På 80-talet fick kungen en Blekingseka i present, men den lämnades senare tillbaka.

– Jag tror inte vi ska ge det blivande kungaparet en blekingseka, säger Mats Johansson.

Therese Forsberg
therese.forsberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".