Osäkert om elkampanj blev lyckad

Trots miljonsatsning på en kampanj för att minska elkonsumtionen har konsumtionen i stället ökat.
Kampanjen Släck efter dig skulle lära invånarna i 67 sydsvenska kommuner, bland annat i Blekinge, att spara energi. Projektet kostade tio miljoner kronor och byggde på att informera om enkla sätt att minska sin elkonsumtion. Den statligt tillsatta Delegationen för Energiförsörjning i Sydsverige var de som finansierade kampanjen och de tycker att den har varit framgångsrik. -Vi uppnådde mer än det vi förväntade oss och fick ett jättebra gensvar, säger Anders Nylander, sekreterare för delegationen. Uppföljningen som delegationen genomför har gått ut på att man har intervjuat en mängd hushåll i sydsverige och kommit fram till att många har ändrat sitt beteende. Men trots att delegationen uppfattar den som framgångsrik, finns inga konkreta resultat som visar att energiförbrukningen har gått ner. Leif Andersson, tillförordnad marknadschef på Sydkraft Elnät, anser tvärtom att elförbrukningen i regionen har ökat. Han tror inte att det bara är information som påverkar folks beteende. -Elpriset är nog en viktig faktor också, säger han.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".