Bengt Lingman Foto: Johan Nordström/SR Blekinge
karlskrona

Vill visa sin soliga sida

Karlskronas satsning på en solmätare i skärgården är en genomtänkt PR-kupp för att synas mer på tv.

Näringslivschefen Bengt Lingman har kämpat flera år för att Karlskrona ska hamna på Rapports solliga, som redovisas varje fredag vid halv åtta.

Njuta i tv-soffan
I sommar hoppas han på att få sitta i tv-soffan och njuta av ett Karlskrona i toppen av rankingen.

– Då skulle jag må riktigt bra, då har vi lyckats med marknadsföringen, säger Bengt Lingman.

Näringslivschefens förhoppning är att den planerade solmätaren på Kungsholmen i skärgården ska visa hur soligt Karlskrona egentligen är.

Halv miljon kronor
Solmätaren kostar över en halv miljon kronor sammanlagt. Bengt Lingman är säker på att effekterna av att hamna på sollistan är värda klart mer än så.

En som legat på sollistans topp flera år i rad är norrländska Luleå.

Lockas av solen
Effekterna av synas på tv:s sollista är inget som Luleås informationschef Sven-Olov Hederyd underskattar.

– Det innebär att andra dokumenterar att vi har mycket sol här på sommaren, säger han. Åttio procent av våra turister kommer från Nordnorge och de kommer hit för att vi har mycket sol här.

Johan Nordström
johan.nordstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".