Röstbås Foto: Scanpix
blekinge

Vill ragga fler röster

Vid det senaste valet till Europaparlamentet, 2004, var blekingar sämst i landet på att rösta. Det ska bli bättre i år - dock utan nya grepp.

Bara 32,5 procent tog sig till valurnorna i EU-valet år 2004.

Men Blekingepolitikerna tar inte till särskilt många nya knep, utan litar på att gamla beprövade metoder ska locka fler att rösta.

Carina Erlandsson, ombudsman för moderaterna i Blekinge berättar att hennes parti bland annat satsar på dörrknackning och torgkampanjer.

Många torgkampanjer
– Vi har försökt att synas redan nu. Vi har varit ute och haft torgkampanjer med start redan i december i Karlshamn. Sen har vi haft en vända i varje stad. Vi kommer att ha torgkampanjer i alla städerna nu varje lördag.

Efter valet 2004 sa Magnus Johansson, valansvarig för socialdemokraterna i Karlskrona, att han skämdes över det låga valdeltagandet. Han tyckte att partierna måste bli bättre på att tydliggöra politiken inom EU och prata mer om det politiska innehållet. Men frågan är hur väl de lyckats med det.

Gamla metoder
Socialdemokraten Eva-Marie Malmgren säger nu att de kör med samma metoder som tidigare.

– Kampanjen inför EU-valet blir inte lika stor som inför ett riksdagsval. Men de sista två veckorna i slutspurten av den här valrörelsen kommer du nog att få se väldigt mycket aktiviteter, både på gator och torg och även hemma hos människor, säger hon.

Mer direktkontakt
Vänsterpartiet tänker testa lite andra metoder än vad de brukar göra och satsar på mer direktkontakt med väljarna.

– Vi kommer att göra nedslag i verkligheten genom att ställa oss med vårt EU-tält på olika platser. Vi kommer att ha valupptakt på torget, flera torgmöten men också möten i bostadsområden, säger partiets distriktsordförande Peter Bowin.


Han tror inte på att skicka ut reklam.

– Skickar man hem material så kommer de som är EU-kritiska och som valt soffan tidigare bara att kasta reklamen och så bäljer de soffan igen, säger han.

Johanna Spogardh
johanna.spogardh@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".