Bluffakturor ett allt större problem

Konsumentvägledarna i Blekinge är nerringda av personer som har drabbats av bluffakturor.
Varje dag ringer privatpersoner och vittnar om hur företag skickat fakturor för betaltjänster på Internet som den drabbade inte har beställt. Många vittnar om att deras modem har blivit inkopplat till en betaltjänst utan att man varit medveten om det. Andra tror att deras barn har blivit lurade att koppla upp sig på en sida utan att veta att det kostar pengar. Enligt Pia Eriksson, konsumentvägledare i Karlskrona, tar den här typen av samtal allt mer av hennes tid. -Det kan ringa upp till sju personer varje dag och problemet bara tilltar, säger hon. Situationen är likadan runt om i länet. Enligt Evy Lilja, konsumentvägledare i Karlshamn, hade hon under ett par dagar 10-15 samtal per dag. Det var precis när vice chefsåklagare Tora Holst i Stockholm hade beslutat sig för att lägga ner förundersökningen mot företagen. -Nu har de börjat använda det som ett argument att betala, säger hon.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".