JAS-olyckan

Mänsklig faktor bakom Jas-kraschen i Kallinge

– Det finns ingenting som tyder på att det är ett tekniskt fel utan vår bedöming är att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom, säger Mats Helgesson, flottiljchef på F17.

Mats Helgesson är flottiljchef på F17 och har haft inledande samtal med bland andra piloten efter olyckan där ett Jas 39 Gripen började brinna på F17 i Kallinge efter ha landat strax efter klockan två i eftermiddag.

– Vi har en pågående utredning och det är för tidigt att ge några slutgilitiga slutsatser, säger han.

Planet som hade varit ute på en flygövning var på väg tillbaka till Kallinge och när det skulle landa var landningsstället inte utfällt och det blev en så kallad buklandning.

Planet ska sedan ha börjat brinna när det tagit mark.

Planets pilot ska efter omständigheterna må bra.

Gripenplanen har flera gånger tidigare varit inblandade i olyckor. Under utvecklingsfasen kraschade två Gripenplan och sedan dess har ytterligare tre plan havererat vid olika tillfällen.

Daniel Thörnblad
daniel.thornblad@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista